Τις παραγωγικές ηλικίες «χτυπά» η ανεργία, καθώς σύμφωνα με τα στοιχεία του ΟΑΕΔ, στην ηλικιακή ομάδα από 30-54 ετών το σύνολο των εγγεγραμμένων ανέργων ανήλθε σε 434.345 άτομα, ποσοστό 62,47%.
Στην πλειονότητά τους πρόκειται για ανθρώπους που έχουν μεγάλη επαγγελματική εμπειρία και προέρχονται από υψηλότερες θέσεις, με αποτέλεσμα οι επιλογές τους είναι ελάχιστες.
Τα βήματα εκείνα και στις ενέργειες που μπορούν να προβούν για να διατηρήσουν την απασχολησιμότητα τους μέχρι να βελτιωθούν οι συνθήκες εργασίας παρουσιάζει ο Κωνσταντίνος Παπαχατζής, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας συμβούλων επιχειρήσεων «Ανάδειξη», που δραστηριοποιείται και στις υπηρεσίες προς εργαζόμενους.Συγκεκριμένα, όπως αναφέρει, τα πέντε βήματα που πρέπει να ακολουθήσει ένας σαραντάρης για να παραμείνει ενεργός είναι τα εξής:
1. Στόχευση σε διαφοροποιημένες επαγγελματικές επιλογές. Αν είναι δύσκολο να βρουν οκτάωρη απασχόληση, μπορούν να μελετήσουν και τις υπόλοιπες περιπτώσεις όπως: μερική απασχόληση, on a project basis εργασία, σύμβαση έργου, εξωτερική υποστήριξη, συνεργασία με συμβούλους επιχειρήσεων, ανάθεση έργου για συγκεκριμένη χρονική περίοδο κλπ.
Σύμφωνα με τον κ. Παπαχατζή, «αυτές οι μορφές απασχόλησης γνωρίζουν ιδιαίτερη άνθηση στο εξωτερικό, δίνουν σημαντικά έσοδα και καλύτερη ποιότητα ζωής καθώς δεν απαιτείται η συνεχής φυσική παρουσία του εργαζόμενου σε ένα γραφείο με εξαντλητικά ωράρια εργασίας».
2. Δημιουργία επαγγελματικού φακέλου. Το βιογραφικό δεν αποτελεί την ιδανική προσέγγιση για τις παραπάνω περιπτώσεις. Το προφίλ του υποψηφίου πρέπει να είναι διαφοροποιημένο με την δημιουργία επαγγελματικού φακέλου και να εστιάζει στο τι μπορεί να προσφέρει σε μια εταιρεία, που με την χρήση των υπηρεσιών του θα μειώσει και το κόστος λειτουργίας της (σε σχέση με μια πρόσληψη).
3. Εντοπισμός εταιρειών για συνεργασία. Όπως σημειώνει ο κ. Παπαχατζής, «η μεγάλη επαγγελματική εμπειρία που έχουν αποκτήσει σε συγκεκριμένους χώρους και θέσεις, αποτελεί και το μεγάλο πλεονέκτημα ώστε να εξαργυρωθεί με επιτυχία σε σχετικές ή μικρότερες εταιρείες ενός κλάδου που σπάνια έχουν την δυνατότητα να προσλάβουν ένα στέλεχος με υψηλές αποδοχές, αλλά πολύ ευκολότερα θα μπορούσαν να συνεργαστούν μαζί του».
4. Προετοιμασία για την συνάντηση με μελλοντικό εργοδότη. Η προσέγγιση διαφοροποιείται σε σχέση με την συνηθισμένη συνέντευξη.
Ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας συμβούλων επιχειρήσεων «Ανάδειξη», τονίζει, ότι «ο ενδιαφερόμενος πρέπει να είναι εύστοχος, συγκεκριμένος να κεντρίσει το ενδιαφέρον του επιχειρηματία και να πείσει ότι μπορεί να εκτελέσει σημαντικές λειτουργίες που θα οδηγήσουν μια εταιρεία είτε σε αύξηση των κερδών της είτε σε μείωση του κόστους λειτουργίας της».
5. Διαφήμιση. Όλες οι δεξιότητες αυτές δεν θα οδηγήσουν σε νέες συνεργασίες, αν προηγουμένως ο ενδιαφερόμενος δεν γίνει «ορατός». Το κόστος διαφήμισης είναι ιδιαίτερα υψηλό (έντυπα, ιστοσελίδα, ΜΜΕ) υπάρχει όμως πλέον η δυνατότητα για on line καταχώρηση του φακέλου του σε εξειδικευμένες ιστοσελίδες.